Personlig branding - skil dig ud på jobmarkedet

Du er én i mængden af kandidater til jobbet, og derfor skal du skille dig ud og tilbyde noget ganske særligt for at erhverve drømmejobbet. Hvorfor ikke lade dette særlige være dig selv og din person?

Personlig branding er baseret på tanken om, at du er en virksomhed med et klart budskab og noget at tilbyde verden – og din kommende arbejdsgiver. Et personligt brand er din mulighed for positivt at skille dig ud fra mængden, så du ikke længere må tage dig til rette med middelmådige jobs. Med personlig branding er målet, at jobbet skal komme til dig på baggrund af det, du har kommunikeret ud til verden – offline gennem f.eks. deltagelse ved foredrag og netværksarrangementer og online via de sociale medier, din hjemmeside, blog osv. Det personlige brand kan sågar være med til at skabe det job, som du kommer til at besidde.
Vi har interviewet personlig branding og karrierecoach Aske Rask, JOBmagneten.dk, for at få et nærmere indblik i begrebet personlig branding.


Personlig branding er kommunikation af din person
Personlig branding er baseret på dig. Et personligt brand er kombinationen af privatliv og arbejdsliv og grundlægges på baggrund af dine kompetencer, værdier, drømme, personlighed, historie, arbejdsliv m.m. Du skal finde maksimalt fem ord, der beskriver dig som person samt dine kernekompetencer. Brandet skal afspejle, hvad du er god til, hvad du arbejder med, og hvilken person du er. Samtidig skal det personlige brand markedsføres i forhold til den målgruppe, du gerne vil ramme. Naturligvis indeholder du som person mange facetter, men du bliver nødt til at vælge, hvad du gerne vil fokusere på – det giver det stærkeste brand.


Skab din drømmekarriere med personlig branding
Er du parat til at ofre tid på projektet, kan det personlige brand være den måde, hvorpå du får et job, der er skræddersyet til dig som person. Personlig branding handler om at være noget specielt – at du kan tilbyde et specifikt produkt i form af din personlighed og dine kompetencer.
"Det handler om at give ud til verden - og det tager tid at blive en virksomhed! Men når du har opbygget den, så kører det, og du kan skabe dit drømmeliv," siger Aske Rask. Det handler ikke bare om at tjene penge. Grundfilosofien omkring personlig branding er, at du skal give værdi til verden og hjælpe andre, ellers bliver al kommunikation overfladisk og uautentisk. Du skal brænde for det og lade ønsket om at få et lykkeligt liv stå i spidsen, frem for at fokusere på økonomisk udbytte. Personlig branding bliver utroværdig, hvis du baserer det på profit frem for drømme og visioner.
Din troværdighed afhænger desuden af, at du ensretter din kommunikation og ikke skaber forvirring omkring dit brand. Du skal derfor være bevidst om, hvordan du kommunikerer både offline og online.


Online og offline kommunikation af det personlige brand
"Online markedsføring er det nemmeste og mest åbenlyse at gå til," fortæller Aske Rask. Vi har så mange muligheder for at kommunikere ud til verden gennem de online medier som LinkedIn, Facebook, Twitter osv., og de er ganske gratis at bruge. Vigtigst er dog, at der er overensstemmelse mellem det, du kommunikerer offline, og det, man senere vil få frem ved at søge efter dig online på Google, LinkedIn eller Facebook. Det personlige brand opbygges og understøttes af al din kommunikation, dvs. både ansigt til ansigt, gennem sociale medier, din hjemmeside eller blog og andre medier, du benytter. Hvis du ikke har styr på din online kommunikation, kan du komme til at sende signaler, der peger i forskellige retninger, og som måske ikke alle er lige positive for det, du gerne vil sige. Personlig branding handler altså om at ensrette sin kommunikation, så folk kender dig og ved, hvad du har at tilbyde. På den måde øger du også muligheden for at få præcis det job, der matcher dig og dine ønsker.


Personlig branding som en livsstil
Personlig branding er ikke noget, du bare springer ud i. Det skal være gennemført, og derfor tager det tid at opbygge dit brand. Du skal brænde for det og være villig til at bruge tid på at opbygge og vedligeholde et solidt brand. Men hvis du lægger det nødvendige arbejde i det til at begynde med og får styr på kernen af dit brand, vil de gode jobs komme til dig.
”Personlig branding er en meget livgivende proces, som tager tid i starten, men til gengæld har du også mulighed for at netværke med mennesker, du ellers aldrig ville møde,” siger Aske Rask. Idet du målrettet reklamerer for dig selv som virksomhed og ensretter din kommunikation, vil folk komme til dig på baggrund af det brand, du har valgt at formidle. Dermed er det ikke tilfældigt, hvilket job du får, da det vil være baseret på kernen i dit brand, som igen baserer sig på din personlighed og dine kompetencer. Det grundige arbejde, der går forud for personlig branding, vil dermed resultere i en klar profil, som vil være til stor gavn for din karriere og skabelsen af det liv, du drømmer om.
 

Populære netværk


Powered by Secoya CMS - www.secoya.dk