Få styr på indbakken og bliv mere effektiv 

Det vælter ind med mails, og hver dag er der noget nyt, du skal tage stilling til. I en travl hverdag kan det være svært at overskue de mange mails, der lander i indbakken. Hver gang du føler, at du har styr på indbakken, dumper der nye mails ind, og du kan starte forfra. Få en tom indbakke, overblik og mere tid i hverdagen ved at inddele dine mails i tre forskellige kategorier:
  1. Mailen skal slettes - du har fået den information, du skal bruge, eller også er den ikke vigtig
  2. Mailen skal gemmes
  3. Mailen skal svares på eller sendes videre

Hver gang du modtager en mail i indbakken, skal du altså beslutte, om den skal slettes, gemmes eller tages action på. På den måde kan du opbygge et mappesystem bestående af to overordnede mapper. Den ene kan du kalde Action og den anden Arkiv. I Action-mappen laver du to undermapper, som du kalder hhv. Haster og Haster ikke.


Tom indbakke - sortér dine mails
Hver gang der lander en ny mail i indbakken, som du skal handle på, skal du beslutte, om den haster eller ej. Herefter flytter du mailen fra indbakken og over i den rigtige mappe. De mails, som skal gemmes, kommer du i Arkiv-mappen, og de mails, der skal slettes, sletter du med det samme fra indbakken. På den måde holder du hele tiden indbakken tømt for post.
Derudover er det en god idé at arbejde med tommelfingerreglen, at hvis du kan svare på en mail på under 2 minutter, svarer du med det samme. De fleste mails vil kun tage 1-2 minutter at besvare, og du kan på den måde hurtigt få nogle mails ud af verden. Når du har svaret på en mail direkte fra indbakken, skal du blot beslutte, om mailen skal i arkivet, eller om den skal slettes.

Se videoen, hvor ekspert i personlig planlægning og effektivitet, Dorthe Rindbo, fortæller om, hvordan du tæmmer din indbakke og dermed bliver mere effektiv >> 

 

Populære netværk


Powered by Secoya CMS - www.secoya.dk